Lesson details


   


Voir la fiche établissement

Intelligence Economique

2023-2024

EnFLSH - Faculté des Lettres & Sciences Humaines ( FLSH )

Class code :

2324-FLSH-DIV-FR-T154


Level Year Period Language of instruction 
S3EnFrench
Academic responsibilityOlivier ARIFON
Lecturer(s)-

    This class exists in these courses :
  • Faculté des Lettres et Sciences Humaines - Master 2 Communication d'influence - S3 - 4 ECTS


Class type

Class structure

Teaching methods


    Assessment


    Recommended reading

    • Ouvrages et articles sur l’IE||


      • Adidam, P. T., & Gajre, S. (2009). Cross-cultural competitive intelligence strategies. Marketing Intelligence & Planning, 27(5), 666-680

      • Calof, J. L., & Wright, S. (2008). Competitive intelligence. European Journal of Marketing, 42(7/8), 717-730.

      • Gray, P. (2010). Competitive intelligence. Seattle: Data Warehousing Institute.

      • Harbulot, Ch. (2019), Manuel intelligence économique, Puf, Paris.

      • Jr, T. W. (2000). Competitive intelligence. Executive Excellence, 17(10), 7.

      • McGonagle, J. J., Vella, C. M., & SpringerLink (Online service). (2012). Proactive intelligence: The successful executive's guide to intelligence. London: Springer London.

      • Sewdass, N. (2012). Proposing a competitive intelligence. South African Journal of Information Management, 14(1)

      • White, D. (1998). Competitive intelligence. Work Study, 47(7), 248.

      • Delbecque, Eric, (2015), L'Intelligence économique pour les Nuls, First.

      • Moinet Nicolas et Elhias, Ines, (2019), Cent cas d'intelligence économique

      • Moinet, Nicolas, Guilhon, Alice, (2017), Intelligence économique. S'informer, se protéger, influencer, Pearson.


      ||
      Sur la désinformation||

      • European Commission, & Directorate-General for Communication Networks, C. and T. (2018). A multi-dimensional approach to disinformation : Report of the independent high level group on fake news and online disinformation. https://data.europa.eu/doi/10.2759/739290

      • Empoli, G. da. (2019). Les ingénieurs du chaos.

      • LES MANIPULATIONS DE L’INFORMATION : Un défi pour nos démocraties. (s. d.). 214.

      • Mercier, A., & Pignard-Cheynel, N. (Éds.). (2018). #info : Commenter et partager l’actualité sur Twitter et Facebook. Éditions de la Maison des sciences de l’homme.

      • PR180416_Countering-Fake-News.pdf. (s. d.).

      • Tackling online disinformation a European Approach.pdf. (s. d.).

      • The EU digital strategy unpacked_ How the European Union plans to tackle disinformation over the next five years _ EU DisinfoLab.pdf. (s. d.).

      • The-Disinformation-Ecosystem-2018.pdf. (s. d.).

      • Wylie, C., & Blanchard, A. (2020). Mindfuck : Le complot Cambridge Analytica pour s’emparer de nos cerveaux.


      ||
      Une vidéo : https://www.youtube.com/watch?v=fxcNjda3-xs




     
    * This information is non-binding and can be subject to change
     
     
    Vidéo : Un campus à vivre
    Notre chaîne Youtube